کتیبه ای که دیگر پیدانشد

امیرترقی نژاد

 سال پیش چنین روزهایی بود که کتیبه مسجد جامع یزد که بیش از 700 سال قدمت داشت و به نوعی شناسنامه مسجد جامع یزد به شمار می‌رفت توسط عده‌ای سرقت شد،هرچند که بعداز این حادثه اداره میراث فرهنگی وگردشگری یزد اعلام نمود که سارقان این کتیبه ارزشمند دستگیرشدند اما از خود کتیبه خبری نبود.

اثری ارزشمند که ارزش آن بالغ بر3میلیون دلارقیمت گذاری شده است. این کتیبه سنگ نوشته ای متعلق به قرن هشتم در سال 777 هجری قمری بوده و در متن آن نام مبارک 14 معصوم نوشته شده بود.این سنگ نوشته نشان می‌ داد که یزدی ها از ابتدای پذیرش اسلام شیعه بوده و هنوز هم هستند و این سنگ نیز این تاریخ را نشان می دهد.

ابعاد این سنگ 34×50 سانتیمتر بوده که در کریاس (هشتی) ورودی مسجد قرار داشت.

سید جلال یحیی زاده نماینده مردم میبد وتفت در مجلس در این مورد می گوید:سال پیش به خاطر این مسئله پیگیری های زیاد ی نمودم وحتی تذکری هم در این خصوص داشتم ،ولی گویا تلاش مسئولین در این زمینه فایده ای نداشته است. وی بااشاربه این مسئله که همه ما وظیفه داریم از آثارتاریخی کشور محافظت نماییم ،می افزاید:کتیبه تاریخی مسجد جامع یزد یکی از اسناد تاریخی وبا افتخار استان یزد بود که به دلایل کم کاری بعضی از افراد مسئول در این زمینه به سرقت رفت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هشدارداد: با توجه به چشم اندوزی سارقان فرهنگی،بناهای تاریخی استان یزد بیش از گذشته مورد حفاظت قرار گیرند. یحیی زاده براین اعتقاد است که در این چند سال سرقت ازآثارتاریخی نه تنها در یزد بلکه در کشور افزایش پیدا کرده که باید در این زمینه چاره اندیشی شود.

محمد کریم عابدی نماینده مردم طبس در مجلس شورای اسلامی ، حفاظت از آثارتاریخی را یکی از مهمترین وظایف سازمان میراث فرهنگی می داندومی گوید:کم توجهی ووجود برخی از مشکلات روی ریل میراث فرهنگی سوارشده و باعث گردیده که آثار وابنیه های تاریخی این استان با مشکلاتی همچون سرقت مواجه شوند. وی اظهار می دارد:ابنیه ها وآثارتاریخی استان یزد نیازمند حمایت وتوجه جدی تر هستند .

نماینده طبس بااشاره به اینکه نتیجه من این است که میراث فرهنگی تاکنون اقدام قابل توجه ای انجام نداده است،می گوید:برای نمونه ارگ طبس،آب انبارمسجد جامع وقلعه های تاریخی این شهرستان در آستانه تخریب قرا رگرفته اند. عابدی می افزاید:در صورت عدم پیگری ،این مجموعه های تاریخی تخریب وآثارارزشمند آن به سرقت خواهد رفت.

بهرام رضایی رییس جدید سازمان میراث فرهنگی وگردشگری استان یزد در خصوص کتیبه مسجد جامع یزد می گوید:این کتیبه هنوزپیدانشده ومطمئن هستیم که این اثرارزشمند هنوزاز کشور خارج نشده است. وی اظهارمی دارد:نیروی انتظامی با دریافت تمامی مشخصات وپیداکردن برخی از سرنخ های موجود به دنبال این کتیبه است .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا